Kristina JägfeldtKänslan är fantastisk. Boken är klar! Och inte bara det – du kanske till och med håller den i din hand. Oavsett om du skrivit avtal med förlag eller ger ut på egen hand kan marknadsarbetet kännas både skrämmande och förvirrande. Var ska jag börja? Hur når jag ut? Hur skapar jag intresse för just min bok? Kanske känns det lite som att gå in på ett gym utan någon som helst träningsvana. Här kommer några saker att tänka på som är viktiga för dig som egenutgivande författare.

En viktig utgångspunkt är att börja där du står – både på gymet och när det gäller marknadsföringen av din bok. Twitter, Instagram, Facebook och hemsida är alla viktiga verktyg, men har du inte först funderat över vem du är och hur du vill att dina läsare ska uppfatta dig kan du missa många möjligheter. Precis som inför jobbintervjun kan du börja grunna på vem du är redan när du skriver boken. Eller varför inte när den där allra första idén dyker upp. När det är dags att marknadsföra vet du svaren på frågorna och är redo att berätta!

Det inte alltid lätt att hitta sin identitet i en ny yrkesroll, vilket naturligtvis även gäller rollen som författare. En bra övning kan vara att välja ut ett fåtal sidor eller egenskaper hos dig själv som på något vis har med din bok att göra. Det kan handla om en egenskap, en jobberfarenhet eller orten du bott på i hela ditt liv. När du sedan berättar vem du är och vad du skrivit för potentiella läsare, inköpare och andra är det dessa sidor som du håller dig till. Själv tycker du kanske inte att ditt jobb som engelsklärare är relevant för ditt författarskap. Men har du skrivit en thriller i collegemiljö blir åren som lärare ett fantastiskt tillfälle att visa dina läsare hur trovärdig och pricksäker just din skildring av ett gäng mordiska gymnasieungdomar är. Låt vara att du aldrig kommit i närheten av ett mord – det gör ingenting. Böcker utspelar sig alltid någonstans mellan fantasi och verklighet, hur mycket fantasy eller facklitteratur det än är. Och berättandet är aldrig begränsat till boksidorna; du måste även skildra dig själv som författare. Förlagen har en viktig poäng i att det inte bara är enskilda böcker som ska marknadsföras, utan hela författarskap.

Verkligheten är både mångsidig och föränderlig, men en av nycklarna till att lyckas med marknadsföring är samtidigt (och kanske just därför) att förenkla. Detta gäller inte minst i sociala medier. Dina potentiella läsare är inte intresserade av om du spelar golf på fritiden – om du inte skrivit en bok om golfens historia. Det kan vara lockande att i ett Facebook-inlägg lägga ut texten om din långa, slingriga väg mot egenutgivning, men sannolikheten att potentiella läsare ska orka ta till sig även din nyhet i dagens strida informationsström är betydligt större om du skriver kort. Så kort att du sliter ditt hår i frustration över att du inte får berätta mer. Vilken tur då att marknadsarbetet inte är något som bara sker precis när boken nått handeln, utan något som ska fortgå kontinuerligt. Det finns alla möjligheter att fortsätta din berättelse om ditt författarskap – vilket osökt leder mig in på nästa viktiga del i marknadsföringen av din bok.

Upprepningens kraft. Detta är en så grundläggande del i marknadsföringen att den är lätt att glömma – eller undvika. Det kan nämligen kännas som att du tjatar. Det gör du. Men hur mycket du än grubblar så får din bok inte en ärlig chans att synas förrän du visar upp den. Det kan låta klyschigt, men att marknadsföra är att visa upp. De första nio, eller nittionio, gångerna kanske en potentiell läsare inte ens registrerar att ditt bokomslag susar förbi. Att scrolla går snabbt. Men är du ihärdig, och lyckas beskriva det unika med just din bok, blir dina blivande läsare lite som flanörer i full storm. I början kanske de parerar dina flygande böcker – men förr eller senare träffar de mitt i prick.

Topp 5 – andra tips om marknadsföring av böcker

  1. Skapa struktur i din marknadsföring – avsätt till exempel en viss tid till det per dag eller vecka.
  2. Undvik att ”vägra sociala medier”. Det må tjatas om närvaro på Instagram, Twitter och Facebook, men fördelarna är många. Stäng inte dörren förrän du provat – kanske blir det till och med roligt. Det är dessutom helt gratis.
  3. Läs igenom innan du postar i sociala medier. Alltför ofta finns korrekturfel i budskap vars syfte är att förmedla trovärdighet och tyngd. Inte bra!
  4. Läs på. Bokbranschen är något av en djungel med många oskrivna regler, men det finns mycket kunskap att hämta bara genom att ta del av litteratur och branschtidningar – eller att be kunniga personer om råd.
  5. Använd Excel – en självklarhet för alla som inser vidden av att ha koll på läget. Kan användas för att strukturera det mesta, exempelvis sammanställning av kontakter, utförda arbetsuppgifter eller för att analysera vad som varit givande eller mindre givande i ditt marknadsarbete.

 

Lycka till med ditt arbete!

Kristina Jägfeldt
Marknadsförare, lektör, redaktör

Email this to someoneShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0