Mats Ingelborn: ”Mina böcker fungerar som marknadsförare”


Mats Ingelborn är företagaren som har gett ut fyra egna böcker via egenutgivarförlaget Recito. Som föreläsare och konsult upplever han att böckerna marknadsför honom mer än han själv marknadsför sina böcker.

Mats beskriver sig själv som företagare, författare och föreläsare. I nuläget driver han tre företag inom media, ehandel och it-konsult. Han har under en fyraårsperiod skrivit och själv gett ut fyra boktitlar: E-handel efter starten, Starta inte eget företag, Digitalt affärsmannaskap och Kul e-handel.

Varför valde du att ge ut dina böcker själv?
– Dels var det för att när den första boken skulle bli till så ville jag ha ut den fort, det var ganska bråttom. Då var egenutgivning det absolut snabbaste alternativet, det gick på bara några veckor att få ut den i handeln. Jag hann få klart den till Bokmässan som väntade runt hörnet. Sen hade jag flera vänner som hade gett ut böcker själv, och som tyckte det fungerade bra.

mats-ingelborn-kul-ehandelMats valde egenutgivningstjänsten Recito för sin första bok, mest på grund av att han blev rekommenderad av en vän, och sedan har han fortsatt att använda Recito för sina andra titlar. Fast han erkänner att det mest beror på lathet, han har inte satt sig in i andra lösningar eftersom han redan har hittat ett sätt som fungerar bra.

– En av sakerna jag gillar med Recito är att de (under en viss tidsperiod) hanterar allt runtomkring utgivningen, som omslag, layout och distribution. Den grafiska biten tycker jag är väldigt viktig, och de har ett professionellt grafiskt team. Jag kommer med en idé eller ett förslag, och de fixar det. Jag behöver inte bry mig, det är jätteskönt.

Med första boken hade Mats ingen extern hjälp med redigering eller korrekturläsning, vilket han kan ångra så här i efterhand.

– Det var ett stort misstag! Idag när jag läser boken kan jag själv ha svårt att förstå vissa delar: ”Hur tänkte jag här egentligen?” Det var säkert glasklart när jag skrev det, men för någon annan (och för mig själv idag) är det inte lika tydligt. Till de andra böckerna har jag haft hjälp av en väldigt duktig korrekturläsare, och det har fått upp kvaliteten ordentligt.

Förutom de tryckta böckerna finns samtliga Mats titlar som eböcker. De tryckta böckerna säljer mer i antal, men en fördel med eböckerna är enligt Mats att de finns tillgängliga för utlåning på alla bibliotek, vilket gör att biblioteksersättningen tickar på sakta men säkert.

Mats är en ehandelsprofil i Sverige, och har en lång bakgrund som ehandlare. Men även om detta hade kunnat innebära värdefull kunskap i marknadsföring och försäljning av hans böcker, så medger Mats att han faktiskt inte har lagt så mycket tid på sin egen försäljning.

– Jag har inte riktigt skrivit mina böcker för att sälja, jag ville helt enkelt ha dem skrivna och ge ut dem. De har sålt okej av sig själv, trots att jag inte har jobbat så mycket för att marknadsföra dem. Det beror nog delvis på att jag är en profil inom svensk ehandel, så böckerna marknadsför sig själv.

Har skrivandet av böckerna betytt mycket för ditt övriga yrkesliv?
– Absolut! Dels så konkretiserar man sina egna idéer, och dels så fungerar böckerna som marknadsförare. Folk hittar dig lättare om du är utgiven, och du har lättare att få till exempel föreläsningar och konsultuppdrag. Jag säljer ganska mycket böcker när jag är ute och föreläser.

En intressant detalj är att boken Starta inte eget företag fick väldigt mycket medial uppmärksamhet, men har trots det sålt mycket sämre än Mats andra titlar. Vad det beror på kan Mats inte svara på, men det bevisar att uppmärksamhet i media inte nödvändigtvis behöver leda till ökad försäljning.

Kommer du ge ut fler böcker själv?
– Det kommer det nog bli, fast jag tror inte att det blir några fackböcker. Men jag skriver faktiskt på ett par romaner … fast det kan jag tyvärr inte säga något mer om! Ingenting är bestämt än, och det är inte aktuellt med utgivning ännu, men det är möjligt att de kommer hamna hos något förlag.

Vilka erfarenheter och råd har du till andra egenutgivare?
– Jag tycker det är värt att tipsa om att inte göra som jag, utan att faktiskt göra research innan man väljer utgivartjänst. Det finns många olika lösningar, vissa erbjuder en upplaga och andra lägger upp titeln som print on demand. Allt handlar om vilket behov man själv har. Själv tog jag ut en upplaga, och har tryckt om två av titlarna varsin gång.

– Mitt absolut största och bästa råd är att inte ge ut helt själv, utan att använda en professionell korrekturläsare eller lektör. Om man vill ge ut en bok med hyfsat litterär kvalitet, även om det är en fackbok, så måste man låta andra gå igenom den. Det är mycket som man själv missar, eller som man tycker är helt självklart. Det är viktigt att få till flytet så att en oinvigd förstår exakt vad man menar. Kom ihåg att dina läsare är inte du!

Text: Anna von Friesen

Några av Mats böcker hittar du här:

Kul e-handel – en bok om kundupplevelser i e-handel : [Köp på Adlibris] [Köp på Bokus]

E-handel efter starten – en bok om att driva e-handel : [Köp på Adlibris] : [Köp på Bokus]

Starta inte eget företag :  [Köp på Adlibris] : [Köp på Bokus]