Författarinnan Laurie Gough levererar en bredsida mot alla egenutgivare i en krönika på Huffington Post – ”Egenutgivning är en förolämpning mot det skrivna ordet”. Men efter en storm av kritik backar hon.

Det känns som om egenutgivning har blivit alltmer accepterat även om det fortfarande finns fördomar mot kvaliteten på både omslag och böcker – trots att det i många fall är samma redaktörer och formgivare som hjälper egenutgivare som jobbar åt traditionella förlag.

Den här utvecklingen verkar helt ha gått Laurie Gough förbi. I presentationen på Huffington Post, där hon skrivit en krönika som sågar allt vad egenutgivning och självpublicerade författare heter, läser jag att hon är ”prisbelönt författare till tre memoarer” men jag behöver googla henne för att se vem hon är.

Artikeln ”Self-Publishing: An Insult To The Written Word” är en fullständig sågning av alla egenutgivna böcker och författare. Den är fylld av klassiska fördomar som att allt utgivet på traditionella förlag har granskats och kvalitetssäkrats och därför är så mycket bättre.

– Problemet med egenutgivning är att det inte behövs några grindvakter. Från vad jag sett av det, är egenutgivning en förolämpning mot det skrivna ordet, skrivarhantverket och den litterära traditionen, skriver Laurie Gough och fortsätter i samma stil:

– Egenutgivna böcker måste etiketteras som sådana. Den enda likheten mellan utgivna och egenutgivna böcker är att de har ord på sidor innanför ett omslag. Likheterna slutar där. Varje egenutgiven bok jag har försökt läsa har visat mig exakt varför den personen var tvungen att vända sig till egenutgivning.

Efter en storm av kritik (läs exempelvis denna dissekering av hennes text) från tusentals egenutgivare, varav många säljer betydligt mycket fler böcker än henne själv, så gjorde hon en pudel via sin Facebooksida:

– Huffington Post ändrade rubriken på min artikel från ”My Thoughts on Self-Publishing: What’s Your Opinion” och strök dessutom ett mycket viktigt stycke på slutet där jag skrev att kunde ha fel och kanske saknade insikt (vilket tydligen var fallet) och att jag skulle älska att bli överbevisad. (…) Jag har bara läst en handfull egenutgivna böcker och baserade min artikel på det. Jag gissar att jag var på dåligt humör när jag skrev artikeln och jag önskar att jag aldrig hade skrivit den. Jag har bett HP ta bort den, men det har de inte gjort. Ännu. Jag ber om ursäkt, det var dåligt omdöme, skriver hon och berättar att hon fått mängder av hatmejl och dessutom har folk hämnats genom att ge hennes böcker lägsta betyg på Goodreads.

Nu kan man kanske försvara Huffington Post med att de gärna vill ha klickbete. Åsikter rör upp känslor och skapar trafik på sajten. Men samtidigt känns det en aning oseriöst eftersom de samtidigt har publicerat mängder av artiklar bara under 2016 med tips till egenutgivare och ett par intervjuer med framgångsrika egenutgivare. Kort sagt – det är fortfarande okej att kasta skit på egenutgivare även i USA.

Email this to someoneShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0