Du har säkert inte undgått uttrycket “Don’t judge the book by its cover”? Själva motsatsen är mitt arbetes motto och utgångspunkt.
Tänk dig att du står mitt i en bokhandel, med hyllmeter efter hyllmeter av böcker som skriker och gapar efter uppmärksamhet. Ditt första intryck är min utmaning. Jag har mindre än två sekunder på mig att fånga din nyfikenhet, skapa en synaps av attraktion för att ge dig impulsen att plocka ut just den boken. När du gör det har jag vunnit. Går du förbi är jag förlorad. Mitt race är över. På mindre än två sekunder avgörs min vinst eller förlust.
Det sägs att i ett rum av konverserande människor kan du höra om en person i andra änden av rummet viskar ditt namn. Ditt namn är så personligt förankrat i dig, att du lätt reagerar på det, om än som en viskning i ett högljutt rum. Ungefär så försöker jag nå fram till författarens läsare. Bokhandeln är det stökiga, högljudda rummet fullt av röster, utrop och skratt. Mitt i rummet står jag med en bok som jag vill att alla ska se (och i slutändan såklart läsa). Hur gör jag?
1. Läs boken!
Låter självklart men det tål att nämnas. Försök aldrig sälja en produkt som du inte vet någonting om. Det är ett skott i foten helt enkelt. Ta hem manuset i soffan, sängen eller i parken och fördjupa dig i vad författaren vill berätta.
2. Vem är den tänkta läsaren?
Få klart för dig om boken riktar sig till singelkillar, idrottstjejer eller kulturintresserade pensionärer. Lär känna målgruppen och jobba med den som utgångspunkt.
3. Hur ser det ut i hyllan eller på webben?
Boken kommer att hamna tillsammans med hundratals andra titlar i samma genre. Hur ser det ut där? Hur har andra valt att sälja sina böcker? Upptäck skräckexempel men också sånt som verkar funka. Kolla topplistor och bästsäljare för tips. Dtta köper konsumenterna just nu. Ta ställning till om du vill köra samma race. Ibland är det nödvändigt för att sälja. Jag vill gärna hitta hål! Jag vill att min bok ska sticka ut. Betyder inte at jag vill basunera ut titeln med megafon. Hitta ett smart sätt att synas. Tänk på den där viskningen…
4. Nu börjar skapandet!
Efter att du skapat dig en grund byggd på vad du säljer, vem du säljer till och hur det ser ut för konkurrenterna, då kan du börja skissa fram det som legat och pyrt ända sedan du fick höra titeln. Så är det iallafall för mig. Långt innan punkterna 1-3 har mina kreativa hjärnhalvor (yes, jag har två sådana) börjat jobba fram bilder och uttryck. Kalla det arbetsskada.
Jag är intresserad av uttryck som på ett finurligt sätt fångar uppmärksamheten hos en konsument på andra sidan det stökiga rummet. Smart design är bäst design. Design får inte bli pretentiös. Då blir det tråkigt och uteslutande. Design ska vara medryckande och ha glimten i ögat.
5. Presentera skisser!
När jag tömt ut en del idéer på papper, eller direkt i datorn, börjar jag sortera dem i grupper, koncept, kategorier… Döm aldrig en idé innan den kommit till uttryck visuellt. Skissa, reflektera, spara. Släng inte dina skisser eller idéer för snabbt – de kan komma väl till hands längre fram i processen, eller vid ett helt annat tillfälle! Jag brukar dra upp 2-3 koncept och presentera 2-3 förslag per kategori. Jag bokar möte tidigt i processen och disukterar tillsammans med förlag och författare vilket koncept vi vill köra vidare på. Det är viktigt att ha med alla parter ifrån början för att undvika att du lägger ner tid på fel saker eller på arbete som leder åt fel håll.
6. Finliret.
Nu är det bara några hundra meter kvar till mållinjen, finliret är helt och hållet i formgivarens flinka fingrar. Formen och uttrycket finns där, nu är det fine tuning på högsta nivå. Papperskvalitet, typsnitt, färgnyans, skärpa, taktila sensationer… allt gås över med lupp så testa, testa, testa. Vänd och vrid på ditt omslag, se till att det är en vinnare även på 10 meters avstånd.
7. Kommunicera!
Författarens vinst är även din vinst. Vårda dina arbetsrelationer! Var stolt över din design och sprid budskapet om boken. Pinterest, facebook, twitter… Få folk att prata om det!
Det må vara författarens namn på framsidan, men det är din signatur på omslaget. Make it count!
Ett sista tips från mig:
Don’t be likeable, be memorable!
Cecilia Pettersson
Formgivare, Pica Pica design
Bild: Omslag till Eva Maria Karlanders Rensa ut och lev lättare, utgiven mars 2014