Anna Jakobsson Lund tog femton år på sig att skriva sin första bok. Men nu har hon gett ut en trilogi inom loppet av två år på eget förlag och i december släpptes den första boken på engelska för en internationell publik.
Vi tar historien från början. Annas första bok gav hon ut redan 2011 men den såldes bara till “de närmast sörjande” och det dröjde till 2015 innan hon försökte igen. Denna gång med ett starkare manus och alla erfarenheter från den första resan.
– Min första bok var en relationsroman som vuxit fram under femton års skrivande, både på kurser och när andan föll på. En sådan där bok som jag bara var tvungen att få ur mig. Jag hade länge haft en dröm om att ge ut mina egna böcker, och drev redan ett företag inom en annan bransch. Steget till att starta Annorlunda förlag och ge ut Natt utan ängel var därför inte så långt, säger Anna Jakobsson Lund.
Anna visste ytterst lite om förlagsverksamhet när hon gav ut Natt utan ängel. Att skriva klart boken, arbeta med testläsare och putsa texten tills den kändes rätt var på något sätt ett tillräckligt stort utvecklingssteg.
– Jag tog hjälp av en nyutexaminerad grafisk formgivare för att skapa omslag och sätta boken, men där någonstans tog orken slut. Jag hade inga idéer om marknadsföring och skickade i princip bara ut boken till några tidningar och bokbloggare. Två recensioner fick jag, som i princip sa att det var tydligt att jag kunde skriva, men att boken var tråkig.
– Just då var det ju riktigt tufft, men jag lärde mig mycket av det. Jag insåg att mina skrivutbildningar hade fokuserat på språk, och det hade länge varit viktigt för mig att skriva intensivt eller litterärt. Men det var egentligen inte den typen av böcker jag tyckte om att läsa och jag förstod att jag hellre ville skriva något där handlingen kunde gripa tag i läsaren. Helt enkelt böcker som inte var tråkiga, säger Anna.
Det dröjde ett par år innan du försökte igen – vad gjorde du under tiden? Skickade du till förlag eller bara jobbade med manus?
– Den första tiden hade jag helt enkelt ingen ork och inga idéer. Jag var gravid med mitt andra barn när jag gav ut Natt utan ängel och tiden gick åt till annat. Ett tag trodde jag till och med att jag skrivit den enda bok jag hade inom mig. Men efter några månader började jag tänka på en scen som jag skrev när jag var tonåring, men som aldrig blev mer än så. Jag såg scenen tydligt framför mig: En ung kille blir misshandlad på grund av sina övertygelser när en jämnårig tjej kommer fram och stoppar det. Jag visste bara att killen hade något slags uppdrag och hade rest långt, och att det inte var tydligt vilken sida tjejen stod på.
Den scenen räckte för att få igång Annas skrivarlust igen. Hon skrev manuset till Tredje principen under ett knappt år. När grovmanuset var klart använde Anna testläsare igen, men den här gången väldigt annorlunda.
– Jag gav dem mer riktade frågor, hade en öppnare attityd och gjorde stora förändringar efter deras förslag. Jag lät också boken gå igenom flera varv av testläsning/omarbetning. Jag kände tydligt att den här boken kunde vara något riktigt bra, och jag ville ge den bästa tänkbara förutsättningar.
Anna gav ut Tredje principen i februari 2015, Aldrig ensamma i november 2015 och Enda vägen i september 2016.
– Det är en dystopisk trilogi med unga huvudpersoner, men min tänkta målgrupp är både unga och vuxna. Jag vill skriva en spännande berättelse med karaktärer som läsaren kan känna för, samtidigt som jag tar upp frågor om hur vårt samhälle egentligen fungerar.
En fördom mot egenutgivna böcker är att omslagen inte håller samma klass som dem som traditionella förlag ger ut. Något som Anna tagit fasta på.
– Min målbild är att det inte ska märkas på mina böcker att de är egenutgivna. Utseendet är ju inte minst viktigt för det, och jag har anlitat Andreas Johansson på Ordslag kommunikation för grafisk formgivning och Jesper Holm på Gistwall Holm för omslagen. Resultatet blev fantastiskt, och både läsare och recensenter brukar nämna hur snygga och välgjorda mina böcker är, vilket så klart är jättekul.
– En snygg bok säljer tyvärr inte sig själv, men det hjälper när jag försöker fånga läsarens intresse. Att köpa annonser är ingenting jag tror på, istället har jag arbetat med nätverkande. Innan Tredje principen kom var jag aktiv i olika forum på nätet, deltog i några antologier och kontaktade många bloggare. Det har gjort att jag fått många recensioner, och de flesta bloggare tipsar om mina böcker när de får möjlighet, till exempel på fantastikevent eller när de blir intervjuade i stora tidningar.
Anna menar att för att ordentlig uppmärksamhet genom nätverkande krävs att böckerna är riktigt bra.
– Jag anstränger mig alltid så hårt jag kan för att ge läsaren en upplevelse som är bättre än de förväntat sig. I och med att jag får fler läsare som känner till och gillar mina böcker blir det ju svårare, eftersom förväntningarna är högre. Men det känns som en rolig utmaning.
Efter framgångarna i Sverige började Anna som så många andra fundera över utgivning på engelska.
– Mina böcker vänder på de flesta normer inom genren, och jag har varit nyfiken på hur det skulle tas emot av en utländsk publik. Genom en nära vän fick jag kontakt med en översättare, Clare Barnes på Åre Translation, som hade läst Tredje principen och älskade den. Vi beslutade oss för att ingå ett samarbete där hon har stått för översättningen, men jag har haft stora möjligheter att påverka för att tonen ska bli rätt. Det har varit ett jätteroligt arbete, även om det också tagit mycket tid, säger Anna.
Nu under hösten har Article Three, som boken heter på engelska, blivit klar och hon har förberett för ”internationell lansering”, vilket innebär att boken började säljas på Amazon i mitten av december.
– Jag försöker göra ungefär som jag gjorde inför den svenska lanseringen. Under ungefär ett år har jag varit aktiv på Instagram med ett engelskspråkigt konto, med fokus på böcker. Jag har inte använt det för reklam, utan för att initiera och delta i diskussioner om böcker med folk i hela världen. När släppet närmar sig har jag nu skickat ut förfrågningar till andra som skriver om böcker om de kan tänka sig att läsa och recensera Article Three. Responsen så här långt är mycket positiv.
Hon har även använt en crowdfundingkampanj för att finansiera att trycka och skicka ett antal böcker till recensenter.
– Många i mina nätverk ville hjälpa till och det gjorde att jag nådde mitt mål. Jag använde Kickstarter, som är en av de stora tjänsterna, och det fungerade väldigt bra.
Böcker av Anna Jakobsson Lund:
Tredje principen (2015) Köplänkar: [ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]
Aldrig ensamma (2015) Köplänkar: [ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]
Enda vägen (2016) Köplänkar: [ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]
Article Three (2016) Köplänkar: [ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]
Annas tre råd till nya egenutgivare:
1. Sätt din ambitionsnivå
Att ge ut en bok är inte svårt, men att ge ut en bra bok kräver jobb. Att ge ut en bok som konkurrerar med traditionellt utgivna böcker kräver både rejält med jobb och en nypa tjurighet. Om du väljer att tävla på den höga nivån, nöj dig inte med något som kan bli bättre. Sätt stolthet i att göra det som andra inte gör, ner i minsta detalj. Det innebär att ta hjälp av riktigt duktiga människor med allt du inte kan. (Att ge ut en bok på den här nivån kommer att kosta en hel del pengar.)
2. Samarbeta
Författare kan vara världens ensammaste jobb, eller ett av de mest sociala. Överallt i Sverige (och utomlands) sitter andra som brinner för skrivande, precis som du. Delta i forum, gå kurser, åk på skrivretreat, och snart kommer du att hitta andra författare som du passar bra ihop med. Håll hårt i de kontakterna. Var generös med din tid och din kunskap, och du kommer att få tillbaka lika mycket. Jag har många författare som jag samarbetar med på olika sätt, och har också hittat två riktigt nära vänner som jag är helt beroende av. Vi pratar nästan varje dag, testläser varandras manus, stöttar varandra och hjälper till med marknadsföring av varandras böcker. Vi driver också en blogg om skrivande ihop: www.annaskriverunder.se (Vi heter Anna alla tre.)
3. Utnyttja att egenutgivning är indie
Alla gillar en underdog, och många hjälper hellre fram en okänd, kämpande författare än den senaste storförlagsälsklingen. Att arbeta upp stora nätverk och ha bra relationer med bloggare är bättre än att skicka böcker till större tidningar och bli besviken när de inte recenserar. I kontakten med till exempel bloggare är det viktigt att komma ihåg att egenutgivet material kan hålla vilken kvalitet som helst. Jag tycker att det är viktigt att visa att jag sätter en egen kvalitetsstandard, och inte nöjer mig. Därför erbjuder jag till exempel de första kapitlen i pdf-format när jag frågar en bloggare om hen vill recensera någon av mina böcker.
Ett svar till “Anna Jakobsson Lund: “Utnyttja att egenutgivning är indie””
[…] Hela intervjun kan du läsa här. […]