Författaren Peo Bengtssons styr kosan mot egenutgivning efter fem förlagsutgivna romaner. Ett medvetet val som bara är ett av kugghjulen i hela hans utgivningsprocess.
Efter fem förlagsutgivna romaner provar författaren, poeten och musikern Peo Bengtsson nu på en annan del av författarskapet. För två veckor sen kom diktsamlingen Bok för stjärnklara nätter ut via tjänsten BoD – Books on Demand – ett val som från Peos sida varit helt medvetet. Att ge ut dikterna själv menar han ger en annan frihet än den förlagsdrivna utgivningsprocessen och det passar hans egen känsla för samlingen.
– Dikterna har skrivits periodvis under ungefär två år, berättar Peo som intuitivt visste att boken var klar en natt när han tvärt vaknade med de två sista raderna i huvudet.
– Romaner har en utgivningscykel som ser annorlunda ut och som planeras tillsammans med förlaget, fortsätter Peo. Att ge ut diktsamlingen själv är som att börja i en annan ände. När jag skriver en roman är slutprodukten ett nära samarbete med en redaktör. Men när det kommer till lyrik finns inte samma behov – där är formuleringarna viktigare än drivet framåt. Dikterna kommer djupt inifrån mig och jag har hållit dem för mig själv tills nu. När det gäller romaner däremot är det tvärtom – då vill jag sitta med en redaktör och gå igenom manuset.
Peo beskriver sitt romanskrivande som en hårdare ansträngning än vad jobbet med lyriken är eftersom sistnämnda görs utan deadlines och spikade datum. Men han poängterar att båda sätten är lustfyllda – bara olika varandra.
– Diktsamlingen består av 40 dikter men som min fru säger är den mer en punktroman än en samling, säger Peo. Den håller ihop i en handling – en kärlekshistoria som tar stryk på grund av saker som har tidigare hänt. Bok för stjärnklara nätter handlar om ljus och mörker, där det är oklart in i det sista vilken av dessa två som vinner.
Att Peo ger ut Bok för stjärnklara nätter själv beror också på författarskapets ständigt pågående utvecklingen och hans rädsla för att stelna. Dock är han glad för att ha fått möjligheten att först bli förlagsutgiven.
– Pendeln svänger och jag vill prova allting, säger Peo. Om jag inte gjorde det är jag rädd för att det skulle bli tråkigt för egen del. Att ta risker och vara ute på den tunnaste isen är grejen med skrivande – det ingår. Det är som poeten Rilke sa: “Det är ointressant att diskutera om något är bra eller dåligt”. Jag har skrivit något som kommer inifrån mig själv och som jag vill nå ut med.
I höstas inledde Peo ett samarbete med författaren Felicia Welander och började skriva en thrillerserie för Storytel Original och i april släpptes hans femte roman Min bästa väns fru på Lavender Lit förlag. De många järnen Peo lägger i elden är en sammanlagd summa av nyfikenheten, intresset och strävan framåt hans författarskap innebär för honom själv men även försörjning. Bok för stjärnklara nätter är ett av kugghjulen i hela hans utgivning.
– Att skriva en roman vartannat år är inget man kan leva på, menar Peo. Det är bättre att plantera tio träd samtidigt istället för bara ett. Nu slumpade det sig så att Bok för stjärnklara nätter blev helt klar precis till sommaren, men det har visat sig inte vara någon nackdel att släppa en bok mitt i brinnande semester. Ingen annan gör det, därför gör jag det. Jag tror att tidpunkten för när man väljer att släppa en bok är viktig. Just Bok för stjärnklara nätter passar för sommaren!
Sociala medier ser Peo som viktigt både för den förlagsutgivna författaren och den som ger ut själv. Själv driver han bloggen Stockholm under ytan och håller igång kanalerna utåt på Twitter, Facebook, Linkedin och Instagram. Genom de digitala forumen har han skapat värdefulla kontakter med både läsare och författarkollegor och det har blivit ett sätt för att knyta nya band och möta människor.
– Sociala medier utvecklas hela tiden och håller på att bli den första nyhetskanalen man går till, säger Peo. Det förändrar människors beteende – på gott och på ont. Jag är ingen mediastrateg men jag finns absolut tillgänglig där och pratar med läsare. Det är viktigt att våga koppla bort det ibland och inte hamna i fällan av att ständigt behöva kolla där. Men som nu med diktsamlingen ser jag till att hålla igång och finnas där och svara på människors frågor och meddelande. Jag ser det som en liten del i en lång process.
Peo understryker att även om han personligen föredrar att först ha fått ge ut på förlag och sedan ge ut själv så är det coolt att alla som vill ge ut böcker idag gör det. Från hans eget utgångsläge har en win-winsituation skapats där både han och BoD – Books on Demand får draghjälp av varandra.
– Det är inte så konstigt att det blir så, konstaterar Peo. Men det är klart att människor som vill ska ge ut böcker själva och på det viset kanske får ett förlag som nappar på boken sen.
För även om en bok är förlagsutgiven och författaren har en marknadsavdelning att luta sig mot, ska den nå sin läsare bland tusentals andra bokryggar i butikernas hyllor. Och till syvende och sist drivs de allra flesta författare av just lusten att vilja berätta något snarare än den ekonomiska vinningen.
– Oavsett om man är förlagsutgiven eller egenutgiven är drivkraften den samma, säger Peo. I första hand ger vi ut för att vi har något viktigt att säga.