Med spänningsromanerna i Europatrilogin har egenutgivaren Jakob Sverker fått två nomineringar till Selma-priset. Men vägen dit har varit krokig.
Jakob Sverker gjorde på 90-talet en helomvändning i sin karriär och gick från att ha tänkt doktorera i litteraturvetenskap till att bli expert inom IT-driven affärsutveckling. Det var en väldigt tuff resa, berättar han, och det fanns en lång rad personer i branschen som visste allt om vad som fungerar och inte fungerar.
– Det mesta var skitsnack, men det tog år att genomskåda. Jag fick verkligen lov att lära mig ifrågasätta sanningar för att komma någonstans.
För några år sedan bestämde han sig för att göra ytterligare en svängom i karriären. Han blev författare och bestämde sig för att själv ge ut sina böcker, tre spänningsromaner i Europatrilogin.
– Jag ville börja med att förstå hur bokbranschen fungerar och inte köpa någon förläggares sanning. Jag ville förstå hur läsare tänker, vad som triggar dem att köpa och framförallt läsa. Eller lyssna. Hur kommunicerar man? Var finns kanalerna? Hur går det till rent praktiskt att ta fram en bok? Hur kompletterar man med podd, ljudbok, framträdanden och så vidare på ett enhetligt och smakfullt sätt?
Jakob berättar att han under sina fyra år som egenutgivare har lärt sig enormt mycket om en bransch som har stor potential att utvecklas. Den omfattande omställning IT-branschen har gjort de senaste tjugo åren har bara börjat i bokbranschen. Digitaliseringen kommer att vända på många stenar och som egenutgivare ligger man enligt Jakob närmast marknaden och kan känna av vad som funkar.
– Sedan känns det väldigt bra att utmana sig själv och våga leva i den sårbarhet det innebär att stå där som helt ansvarig för det verk man har skapat. Jag har gjort massor av misstag, många pinsamma misstag, men de är mina. Ingen annans. Och jag har chansen att göra det lite bättre nästa gång.
Upplever du att böckerna har nått ut till läsarna?
– Min målgrupp är välutbildade män i karriären. Det är främst de som läser mina böcker, men det visste jag inte förrän jag gav ut romanerna. Tyvärr finns inga samlande forum och media för män på samma sätt som det finns för kvinnor. Man måste söka i många olika kanaler och försöka vara påhittig hela tiden. Tidskrävande, men lärorikt.
Å andra sidan säger Jakob att när han väl hittar en bra kanal eller forum där målgruppen finns, då har han väldigt stort genomslag och behöver inte göra mycket för att sälja böckerna. De säljer sig i stort sett själva. Och ett kvitto på sin framgång har han också fått genom nomineringar till Selma-priset både 2016 och 2017. Dessutom driver han sin egen podcast, Äventyret Europa, som ett komplement till böckerna.
Vilken har varit den största utmaningen som egenutgivare?
– Att få tiden att räcka till. Jag har ju fortfarande en karriär inom IT att tänka på och så är jag ensam försörjare av två tonåringar. Det är klart att en större marknadsföringsbudget också hade hjälpt, men framförallt är det tiden och energin. Det är mycket jag helt enkelt inte orkar ta tag i på det sätt jag skulle vilja. Missar bra chanser till exponering hela tiden, men kan inte göra så mycket åt det. Jag har helt enkelt inte tiden och orken.