Det viktigaste för att lyckas är att ha ett gediget nätverk av människor runt omkring sig. Det menar författaren Chris Monö som valt bort den svenska marknaden och istället satsar i England och USA.
Chris Monö arbetar just nu med slutet på den andra romanen i sin bokserie The Eagle King’s Academy vars berättelse bygger kring effekten av följar- och ledarskap. Den första boken, The Academy: Making of a ruler, kom ut i april och har beskrivits som en Harry Potter för vuxna.
– Jag vet inte riktigt varför, skrattar Chris. Men jag tror det handlar om miljön. Jag ville skriva en historia på ämnet som var lättsmält och att den skulle utspela sig på ett universitet. The Eagle King’s Academy är en ledarskapsakademi som var tredje år tar in tolv stycken elever och utbildar dem till framgångsrika ledare.
I den första boken följer läsaren några av studenterna samt stöter på motståndarna till ledarläran som utgörs av ett hemligt nätverk. Böckerna är fiktiva men i storyn behandlar Chris frågan om betydelsen av ledare och följare, en fråga som vuxit fram efter Chris mångåriga arbete med följarskap. Under många år har han föreläst på ämnet och grundligt synat människans historiska perspektiv på saken.
– Det är en filosofisk debatt och jag vill inte att den blir för tung i böckerna, poängterar Chris. Men jag har studerat resultat som bland andra arkeologer, socialantropologer och psykologer kommit fram till. Det intressanta är att under de senast 200 000 åren har vi människor under 90% av tiden levt tillsammans i små samhällen utan hövdingar eller överhuvuden som styr. Idag talar vi om ledarskap som någonting som har med hierarki och makt att göra, till exempel en chefspost eller andra högt uppsatta roller. Ur min synvinkel är faktum att följare väljer sin ledare beroende på utmaning, så vi kan välja att följa olika ledare under en och samma dag.
Genom att ställa sig frågor som varför vi följer andra har Chris hittat böckernas fokus och han hoppas kunna erbjuda läsarna ett nytt perspektiv att se på saken från.
– Jag brukar säga att “with choice comes freedom” – upplever vi människor inte frihet att välja så nickar vi bara och gör som andra säger, menar Chris. När jag började tala om följarskap var det inte ovanligt att folk skrattade åt det men idag är det ett accepterat ämne. Många har börjat intressera sig för följarnas värde.
Chris skriver på engelska och när det första manuset var klart började han leta efter agenter i Sverige men fick nej. Nästa steg var att se sig om på den internationella marknaden.
– Att få tag på en litterär agent är som att söka ett jobb, konstaterar Chris. Det är jätteviktigt att formulera sig rätt, som när man inleder ett CV.
Omkring 50 agenter i England och USA hann tacka nej innan Chris vände sig till Readsy för hitta någon som kunde hjälpa honom att redigera manusets innehåll. Fem stycken redaktörer lämnade sina offerter och bland dem stack framför allt en ut.
– Shelly heter hon, säger Chris. Hon var engagerad och jag kände att jag kunde lära mig något av henne. Att välja henne var ett av de smartaste valen jag gjort i denna process. När hon läst boken sa hon: “Om den här boken inte blir en best seller på Amazon så har du gjort något fel i marknadsföringen.”
Men det var inte bara det faktum att Shelly visade sig vara dedikerad åt manuset som hjälpt Chris. Via henne bjöds Chris in till ett slutet närverk på Facebook bestående av ungefär 7000 läsare och författare. Där han kunde visa upp, diskutera och nå ut med boken. Även om gruppen har strikta regler mot självmarknadsföring finns en systergrupp där medlemmarna kan erbjuda sin bok gratis mot ärliga reviews och för Chris blev responsen därifrån fenomenal.
Att sprida sitt verk bland andra, få dem att läsa och prata vidare om det är det absolut bästa sättet att marknadsföra på menar Chris.
– Det är en klar fördel för den som redan har byggt en plattform av följare på sociala medier. När boken släpps finns då redan potentiella köpare, personer som kan läsa och sprida budskapet om den, säger Chris. Det är viktigt att skapa nätverket med allt från fans till duktiga redaktörer, personer som hjälper till att skapa boken och sedan sprida information om den. Detta är viktigt eftersom sociala medier är så starkt idag. Jag har börjat från scratch och det gör att det tar längre tid att bygga upp ett intresse.
I USA och England tar e-boksmarknaden upp en betydande del av upplagorna även för egenutgivarna. Fördelen är givetvis att tryck- och distributionskostnaden blir låg men samtidigt blir priset för e-boken därefter. Många böcker i det formatet som är skrivna av okända författare säljs för mindre än en dollar.
– Just nu ligger min bok ute för 1,99 dollar, säger Chris. Det är lågt men samtidigt ger det möjligheten att använda sig av marknadskanaler som bara erbjuder böcker med rabatterat pris, så kallade promotionsites. Förhoppningsvis plockar tillräckligt många läsare upp boken och blir på så sätt intresserade av att läsa nästkommande bok.
The Academy: Making of a ruler säljs både via Amazon och Publit. Chris har funderat på att översätta den till svenska men andra saker går just nu före.
– I första hand tittar jag på möjligheten att göra ljudbok av den och sedan ska bok nummer två bli färdig. Det är en lång process men väldigt kul, avslutar Chris.
Chris tips för den som vi ge ut själv internationellt:
1) Om man vill nå ut på den internationella marknaden så är www.goodreads.com nästan ett måste. Här kan man ge ut gratisexemplar med förhoppningen om att få recensioner, samt nätverka med läsare eller följa läsare man själv inspireras av. Goodreads ägs numera av Amazon.
2) Just recensioner är betydligt viktigare i USA och England än i Sverige. Amazon har t.ex. ett system som innebär att om man får ihop 20 recensioner så börjar boken för potentiella köpare. Det gäller alltså att nå en viss “tipping point”. Därefter börjar motvinden vändas till medvind.
3) Utomlands är också användandet av boktrailers viktigare. För att spara pengar har satte jag ihop min egen trailer inför releasen av The Academy. Det tog ungefär två veckor att göra men har visat sig vara ett bra sätt att förmedla bokens innehåll. Om man inte har lust att göra det själv kan man använda sig av tjänster så som t.ex. www.fiverr.com Här kan man för några hundralappar få en enkel trailer på sin bok.
4) Om man skriver på engelska och vill ha hjälp med editering, så är Reedsy.com en bra sida. Det gäller bara att vara noga med vem man väljer att samarbeta med.