Det finns inga hinder – bara fler möjligheter att förverkliga. Tanja Dianova är författaren och översättaren som utforskar de orörda markerna för att lyckas som egenutgivare.
Tanja Dianova föddes i Moskva 1978. Som 25-åring flyttade hon till Sverige och med sig i ryggsäcken från Ryssland hade hon en civilingenjörsexamen och en stark målmedvetenhet. Idag bor hon i Norrköping med sin man och två barn och har sedan 2011 gett ut miniromanen En människa föddes i Moskva samt tre barnböcker skrivna av Leo Tolstoj och Anton Tjechov, på eget förlag. Översättningen av barnböckerna har hon gjort själv och utgivningen har varit möjlig pga reglerna kring public domain.
– Jag förstod att svenskar i allmänhet inte känner till att Tolstoj och Tjechov skrivit barnböcker, säger Tanja. Vid det lag man introducerar Tolstoj och Tjechov i skolprogrammet har barnen blivit tonåringar och författarna upplevs inte som så spännande eftersom sagorna är för en yngre målgrupp. Men får de små barnen bekanta sig med de stora författarnas berättelser redan i tidiga år blir det också mer intressant när den litteraturen återkommer senare i skolan. Både Tolstojs och Tjechovs berättelser passar för moderna barn idag och därför ville jag försöka få ut dem i Sverige.
Böckerna trycks som print-on-demand, ett koncept som Tanja tycker fungerar bra. På så vis slipper hon ha stora upplagor eller lager av böcker liggandes utan kan trycka nya kopior när det behövs. Det är fem år sen första boken släpptes men de säljer fortfarande och beställningarna trillar in då och då.
Miniromanen En människa föddes i Moskva består av noveller där Tanja beskriver sitt liv i Moskva men också upplevelsen av att förvandlas till en invandrare i Sverige. Växelvis låter hon läsaren komma Ryssland in på skinnet när hon berättar om sin tillvaro varvat med stora historiska händelser. Väven av hennes självbiografiska bok, idéen om att presentera de stora ryska författarna för svenska barn och dessutom göra det på eget förlag har berättats i flera större pressforum. Aftonbladet, Radio P4 och Amelia är några av de som belyst hennes historia . Men trots den spännande kombinationen Tanja lyckats med är publiciteten inget som gått helt av sig själv:
– Man måste berätta en historia i samband med sin berättelse, säger Tanja. Media är inte intresserade av korta pressmeddelanden utan vill ha personliga detaljer ur ens liv och vad som ligger bakom ens berättelser. Det gäller att hitta en banbrytande vinkel och erbjuda något intressant som inte bara är reklam. Mitt tips är att kontakta journalister och media och ge dem det som är personligt.
Efter en liten paus under ett par år för föräldraledighet tog Tanja upp arbetet igen och just nu studerar hon e-tjänster. Jag frågar henne vad nästa steg för förlaget kommer att bli och hon berättar att hon med sina nyförvärvade kunskaper vill fortsätta utveckla det med inriktning för barn.
– Barn idag är beroende av interaktivitet, säger Tanja. Jag studerar nu för att kunna utveckla produkter i den digitala världen. E-böckers form behöver förnyas så att de motsvarar barns behov av interaktivitet – jag ser bara på min 3-åring som enkelt hanterar en mobiltelefon. Mina tankar nu går kring hur jag kan utforma ett nytt koncept. Lyckas jag med det kommer jag också kunna erbjuda barnboksförfattare fler sätt att ge ut sina böcker som motsvarar barnens krav på teknologi.