Anna Jakobsson Lund hittar nya vägar för marknadsföring


Genom en personlig och kontinuerlig kontakt med följare på sociala medier tror Anna Jakobsson Lund att man som författare vinner i längden. Senaste greppet: ett lanseringsdatum för omslaget till nya boken Equilibrium

I oktober släpper Anna Jakobsson Lund, författare till trilogin Systemet, första boken i en ny serie fristående böcker men redan nu har hon påbörjat marknadsföringen av den. Genom att testa ett nytt grepp hoppas hon både kunna underhålla intresset hos de läsare som redan troget följer henne, men i förlängningen också få gammelmedias uppmärksamhet.

På ett bestämt datum förra veckan gick ett 30-tal bloggare, läsare och fans ut med omslagsbild, baksidestext samt sina egna kommentarer på Annas nya bok i sociala medier. Främst hamnade det på instagram men även på facebook och i bloggar.

– Jag hade frågat folk om de ville vara med och sedan mailat de som ville bilder, berättar Anna. När ens fans lägger upp saker om böckerna är det ofta jättefina inlägg som är skapade av entusiasm och intresse vilket är jätteroligt. Mina tidigare böcker har jag börjat marknadsföra cirka en månad innan de släppts. Men eftersom jag denna gången redan har en trogen bas av människor runt mig kände jag att jag hade andra förutsättningar för att prova något nytt.

Den första boken lanserade Anna 2015 och sedan dess har hon sett till att hålla en personlig kontakt med läsare och bloggare. Genom att prata om böcker med sina fans har hon skapat en relation kring en hållpunkt som båda parter tycker om och som tillför dem positiv energi.

– På det viset investerar man tid i något som man tycker är roligt, säger Anna. Jag har byggt upp ett stort kontaktnät av människor runt mig och delar ut många gratis böcker vilket gör människor entusiastiska och intresserade av att själva skriva om boken i sina kanaler.

Equlibrium
av Anna Jakobsson Lund
Förlag: Annorlunda
Utgivningsdatum: 2017-10-05
ISBN: 9789198231762
[ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]
Omslagslanseringen förra veckan beskriver Anna som att hon kunnat skörda frukterna av all tid hon lagt ner på att hålla en god kommunikation med sina läsare. Det tar tid att skriva en bok och under den tiden är det viktigt att påminna världen om att man fortfarande finns.

– Jag har kontinuerlig kontakt med folk även under arbetsprocessen, säger Anna. Boken är inte bara något som dyker upp utan den skapas under tid. De som följer mig på sociala medier är de som pratar om mina böcker i förlängningen.

Under omslagslanseringen efterlyste Anna fler marknadsföringstips från andra författare. Boklansering kommer efter en period av intensivt skrivarbete och då behöver man pepp och input för att få ny energi menar Anna.

– Några tips har kommit in, säger Anna. Bland annat om att man kan hålla tävlingar. Jag har själv lämnat ut recensionsexemplar före boksläpp tidigare och sedan lagt recensionerna som notiser på min instagram och facebook.

Flödet i sociala medier är idag okontrollerbart och så stort att det inte riktigt går att greppa. Anna tror att om man bara kan acceptera det faktum och inte hänga upp sig på rädslan att försvinna eller pusha på för desperat, kommer man ändå att lyckas i längden.

– Det är tröstlöst att försöka trampa vatten, för man drunknar ändå i mängden då och då, säger Anna. Bekräftelsen på att man finns är att man emellanåt får många likes på det man lägger ut – då vet man att föjlarna ser det jag gör tillräckligt ofta för att vara intresserade. För sin egen sinnesro är det bra att gnaga på med sitt och ha tålamod. Forsätter man så flyter grädden upp till ytan i slutänden.