HR_Lyckas_som_forfattareVad krävs för att lyckas som författare? Ungefär som i resten av livet – en portion tur och massor av hårt arbete. Det finns inga genvägar helt enkelt.
Författaren Thomas Erikson, känd för sina thrillers om Alex King, ger detta råd till blivande författare:

”Man kan inte korsa Atlanten genom att stå vid stranden och glo ner i vattnet. Oavsett vad du än skriver om; vilka idéer du än har; bortsett från vad alla andra människor säger eller inte säger om dina planer och drömmar; hur mycket eller lite tid du än tycker att du har att skriva; oberoende av om du får eller inte får stöd av din omgiv- ning: vänner familj, föräldrar; hur svårt det än är och hur många hinder du antingen har eller inbillar dig att du har – gör jobbet! GE ALDRIG UPP! Uthållighet är en svårt underskattad egenskap. Och den går att lära sig genom att skapa struktur i arbetet.”

Författarskapet består i grunden av två delar. Att skriva boken och att sälja boken. Båda delarna är minst lika viktiga och det är alltid enklare att sälja en välskriven bok.
Här är några framgångsfaktorer som vi ser hos författare som lyckats väl:

1. Skriva mycket
Ska man bli riktigt duktig på någonting bör man öva flitigt. Det gäller även skrivande. Skriva varje dag är ett klassiskt råd från etablerade författare till nybörjare. Vill man lyckas som författare gäller det helt enkelt att ta sig tid till skrivandet och ägna sig åt det helhjärtat under lång tid.

2. Våga ta kritik
Är du lättstött? Släpp det så fort du kan, annars blir det jobbigt att vara författare. Alla kommer att ha synpunkter på din text. Från redaktörer och lektörer som dissekerar ditt manus, till vänner och helt okända människor som läser den färdiga boken. Recensenter kommer att älska eller hata boken. I bästa fall får du hyllningar, men du kommer sannolikt aldrig att klara dig undan ett par rejäla sågningar. Det viktigaste är att inte ta det personligt. All litteraturkritik är subjektiv. Ibland kan man lära sig av kritik, ibland är det bara att rycka på axlarna och konstatera att det är allas rättighet att ha en personlig åsikt om din bok.

3. Hitta din egen väg
Det finns ingen färdig formel för hur man skriver en bästsäljande bok. Alltför många försöker kopiera andra bästsäljande böcker och på förlagen råder flockbeteende i jakten på trender. Efter att Harry Potter slog igenom drunknade förlagen i manus om trollkarlar, framför allt unga sådana. Efter Twilight-succén dök det återigen upp vampyrmanus och när Fifty Shades-böckerna klättrade på listorna översvämmades marknaden av nya erotiska böcker. Men de som lyckas bäst är ofta de som faktiskt hittar en egen vinkel, någonting unikt. Du måste själv älska och tro på din bok.

4. Hitta din egen röst
Det är bra att ha förebilder, författare som du ser upp till och som du kanske också försöker lära dig av. Men det är skillnad mellan att lära och kopiera. Ju mer du skriver, desto mer kommer du att finna din egen berättarröst, din egen stil. Den ska passa dig och den typ av berättelser som du vill skriva.

5. Kreativitet i allt
Som författare är det naturligt att vara kreativ framför datorn när man skriver sin bok. Även en fackbok kräver ett stort mått av kreativitet. När det sedan blir dags att sälja och marknadsföra sin bok gäller det att släppa fram samma kreativitet. Det gäller framför allt om du ger ut själv eller på ett mindre förlag där marknadsbudgeten är begränsad. Med hjälp av din kreativitet går det att hitta nya unika vägar att nå läsarna genom bruset.

6. Hisspresentationer
Elevator pitch, eller hisspresentation på svenska, är konsten att presentera någonting på mellan 30 sekunder och två minuter, vilket ska motsvara den tid det tar att åka hiss. Som författare är det väldigt viktigt att kunna presentera dels sig själv och dels den bok (eller böcker) som man skrivit för någon snabbt och tydligt. Det kommer att dyka upp tillfällen när du berättar att du är författare och den andra personen ber dig berätta om boken. Då ska du vara redo.

7. Långsiktighet och uthållighet
Som vi nämnde i kapitel 1.4.1 (i Lyckas som författare) tar det ofta lång tid att slå igenom som författare. På varje succédebutant går det hundratals om inte tusentals författare som kämpat i åratal och ibland årtionden med bok efter bok utan några större framgångar. Om man inte får ett medialt genomslag första veckan innebär det inte att man ska ge upp.

8. Produktivitet
Vissa framgångsrika amerikanska egenutgivare menar att man inte ska börja marknadsföra sig förrän man skrivit och publicerat minst fem (vissa säger tio) böcker. Peter Robinson sa i en intervju med Di Weekend att ”(…) förlag och läsare driver på. Folk skulle bli galna om de inte fick en bok om året”. Budskapet är detsamma: om en läsare hittar en bok eller författare de gillar så läser de gärna mer. Om det inte finns mer så drar de vidare till någon annan. En ny bok säljer tidigare böcker och vice versa. Därför gäller det att alltid skriva på nästa bok.

9. Fira dina framgångar
Det är viktigt att fira. Författarskapet innebär många timmar i ensamhet och ofta bara några få minuter i rampljuset. Därför är det viktigt att fira och belöna sig själv. Det gäller inte bara releasefesten när du släppt en ny bok, utan även att ge dig själv belöningar för olika delmål. Under skrivprocessen kanske ett färdigt kapitel är värt en glass, när du sålt dina första 100 exemplar av den nya boken kanske ett glas champagne. Sätt delmål och fira dem. Vänta inte tills du uppnått det jättestora målet.

Ur Lyckas som författare
av Sölve Dahlgren och Lars Rambe

Email this to someoneShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0