Redan före releasen har Samuel West och hans medförfattare 600 förbeställningar på boken Playful Office. Tricket är att skriva en bok som är intressant för målgruppen.

– Vad är ett jobb? frågar Samuel West mig med ett leende en kort stund in i intervjun på Superlab i Helsingborg. Jag förblir nog tyst en sekund för länge för han ger mig sedan en förklaring till varför det uppstått en helt ny syn på vad många människor idag är beredda att arbeta med – och inte. Den går ut på att definitionen av arbete som begrepp har förändrats relativt dramatiskt under loppet av några få år.

samuelweb1Nya generationers tänkande krockar med idéer om att arbete är slitande och knogande för brödfödan – att ta vilket skitjobb som helst bara för att ha ett arbete står idag underordnat att göra något av passion med den inre motivationen som drivkraft. Allt större andel av personerna på arbetsmarknaden rostar hellre ekologiska kaffebönor med inlevelse på en lärlingslön än sitter fast vid ett fabriksband för att fylla timmar som förvisso är avlönade men dödligt tråkiga. Arbetsgivarna står helt enkelt – vare sig de vill eller inte – inför att behöva förändra arbetsmarknaden och de tråkiga jobben till något attraktivt. I boken Playful Office beskriver Samuel West tillsammans med medförfattarna Niklas Madsen, Hanny Dahl och Jenny Madsen hur man kan genomföra detta i realiteten.

Samuel är psykolog och doktor i organisationspsykologi. För ett år sen skrev han en avhandling vid Lunds universitet – Playing at Work – Organizational Play as a Facilitator of Creativity – som handlar om hur lekfulla arbetskulturer främjar innovation

– Avhandlingar är tunga, skrivna på ett akademiskt språk, säger han. Även om någon är intresserad av ämnet lägger man inte fyra helger på att läsa en sådan. Så föddes idén att göra en bok av avhandlingen. Detta är ett så pass nytt område och vi vill nå ut med forskningen på ett sätt som träffar människor i målgruppen men framförallt till alla som är intresserade av hur de vill ha det på jobbet.

Jag träffar Samuel i Superlabs konferensrum. Framför oss på det stora mötesbordet ligger förutom exemplar av både boken och avhandlingen ett Nerfgevär i plast och en Bibel. Det är sedan en fotografering dagen innan upplyser Samuel skrattande. På hyllan bakom kan man hitta allt från labratorieutrustning till en vikingahjälm i plast. Det är helt oväntat och det är kul.

– När vi tog fram boken var tanken att den skulle vara för folk som inte köper och inte läser böcker. Så den ligger mitt emellan design och management, säger Samuel och bläddrar mellan de mjuka pärmarna. Som du ser är det mycket bilder och mycket luft. Vi har gjort all layout internt, Niklas är en duktig grafiker.

Superlab uppstod efter en sammanslagning av några företag inom industridesign, teknik och psykologi för tre år sen. De hjälper kunder att utvecklas i allmänhet men inspirerar dem att ta fram det nya hos varje unik kund i synnerhet.

– Min roll här är att arbeta med organisationskulturen, säger Samuel. Alltså, jag kan egentligen inte ens förklara vad jag gör, lägger han till och återknyter därmed till en av kärnorna i bokens innehåll:

– På grund av den digitala förändringen plus att vi dessutom idag är ungefär 20 gånger så produktiva tack vare teknologi har många jobb försvunnit. Vi behöver inte lika många personer för att utföra arbeten som gör att vi överlever. Men alla behöver ett arbete och då måste vi hitta på fler jobb. Dagens nya grundtänk gör att människor vill arbeta med något roligt och utvecklande, inte vara slavar åt arbetsgivaren. Playful Office är ett försök att lansera en vision av framtidens arbetsplats som drivs av inre motivation. Vi vill att jobbet ska vara roligt och engagera.

samuelweb2

Vi står mitt i en tid där synen på arbete förändras. Det ska inte vara kneg och slit – det ska vara kul! Foto: Sarah Perfekt

 

Som egenutgivare är Samuel inte ny. Han har gett ut flera böcker tidigare och var klar över hur han och Niklas skulle gå tillväga.

– Det är så enkelt att ge ut en bok i dag att en apa kan göra det, säger Samuel. Den här är utgiven via print on demand på CreateSpace som ägs av Amazon. Man klickar i de rätta rutorna och allt man behöver dyker upp – jag älskar att det är så enkelt. Jag var inne och testbeställde på Adlibris inför realesen på fredag. De har en leveranstid på 2-5 dagar. Det är vansinnigt fantastiskt med tanke på att boken trycks i USA och ändå kommer fram lika snabbt som om de hade den i lager.

Att marknadsföringen som egenutgivare skulle vara extra jobbigt ler Samuel bara åt.

– Det är halva jobbet oavsett hur man ger ut, säger han. Ger man ut en tråkig bok så vill ingen läsa den. Men ger man ut en bok som är intressant för målgruppen så är det inte svårt att promota den. Vi har 600 förbeställningar på den här boken redan innan den kommer ut.

Samuel ser både paradoxer och likheter mellan egenutgivning och att ge ut via förlag. Det är lätt men ändå svårt. Men det handlar också om vilka krav man ställer. Det är när man höjer kraven som det blir svårare att ge ut själv eftersom man måste involvera fler personer t ex grafiker för layouten.

– På förlagen står grindvaktarna i form av förlagsfolk, säger Samuel. Men i slutänden får man göra mycket av jobbet själv – även det med marknadsföringen. Att få hålla ett föredrag på bokmässan kan ju vara kul men vad ger det mer än så?

En bok är i sig är en dörröppnare som trots att den ibland talas om som ett utrotningshotat fenomen har kvar sin status och därmed makt menar Samuel:

– Har du skrivit en bok i ämnet kan du mer än andra, säger han. Inget slår boken om du vill bli expert – både för dig själv och dina kunder.

 

Foto: Sarah Perfekt

Email this to someoneShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0