Mattias Lönnebo är fantasy- och science fictionförfattaren som med tio utgivna romaner kallar författandet för sin bisyssla bredvid arbetet som präst och ledarskribent. Han växlar mellan egenutgivning och traditionella förlag beroende på typ av bok.
Mattias Lönnebo har yrkeskombinationen präst, ledarskribent och författare. Men trots det imponerande omfånget titlar stannar det inte där. Tiden som präst delar han i sin tur mellan Gamla Uppsala församling och att vara militärpastor i flygvapnet. Som skribent bloggar Mattias för LitteraturMagazinet samt är ledarskribent för Kyrkans tidning. Författandet beskriver han själv som en bisyssla bredvid allt annat – en bisyssla som lett till tio utgivna romaner och ett antal noveller.
Mattias skriver fantasy och science fiction för barn och unga. Intresset för genren har funnits sedan han var liten och genom att ha ett eget förlag, Pythia, kan han själv ge ut det han vill utan att behöva fundera över begrepp som mainstream de gånger förlagsutgivning är aktuellt.
För att foga samman livspusslet där även den viktiga biten familjeliv ska monteras in krävs det planering. Mattias skriver en liten stund varje morgon och passar sedan på att förvalta tid under ledighet och semestrar för längre skrivarperioder.
– Jag tror på disciplinerat arbete och koncentration utan att pressa mig själv att ”skriva i timmar eller dagar”, säger Mattias. Det passar mig bra som person och inspirerar mig i det jag gör åt båda hållen. Arbetet och relationerna inspirerar mig till skrivandet – skrivandet gör att jag blir skickligare på mitt arbete.
De verksamheter Mattias arbetar inom har egentligen inte många steg emellan sig. Övergripande tankar om livet och sättet att se det, etiska dilemman och funderingar kring gott och ont återfinns i alla delarna, men går även igen i stora delar av litteraturen.
– Tolkien, Lewis och Astrid Lindgren är goda exempel på detta, säger Mattias. För min egen del så låter jag budskapet om ”Det finns ett hopp – hur illa det än verkar vara”, samt symbolen med ”Ljuset i mörkret”, ”försoning och förlåtelse” och ”Den självuppoffrande kärleken” vara starka teman. Min första bok ”Tagge och Snagge” från 1997 var en fabelvariant av den berömda bibeltexten ”Den förlorade sonen”. Något liknande har jag inte gjort i de senare böckerna som är mer tematiska, och där jag ibland låter huvudpersonerna fundera över livets mening. Var och en får bilda sig sin egen uppfattning.
Mattias strävar efter att inte bli övertydlig i sina berättelser eller styra mottagaren för mycket med ett budskap – det är viktigt för honom att läsaren upplever friheten att själv avgöra. I mötet med människor har han fått stora insikter om den mänskliga naturen och komplexiteten i att vi är så lika men ändå olika.
– Framförallt har jag fått lära mig att aldrig döma en medmänniska, även om jag starkt kan ta avstånd från onda handlingar, säger Mattias. Jag har också fått se hur stor kärleken kan vara, och hur goda relationer lyfter och räddar människor ur förtvivlans mörker.
Problematiska samtida ämnen är grunden i hans historier och han skriver om trafficking, gatubarn, nazism och främlingsfientlighet. I detta skapar han gärna en relation mellan dröm och verklighet.
– Jag gillar att utforska drömtemat, och har verkligen tagit ut svängarna i min senaste bok ”Drömfångarna” (2017) Idén till handlingen kommer från mina egna erfarenheter av klardrömmar, d.v.s. att medvetandet vaknar till liv under drömmen, och du inser att du drömmer. Du försöker vakna, men kan inte! Denna erfarenhet fick bli en humoristisk och mycket spännande skräck/fantasybok för barn. Den har precis fått en strålande recension av BTJ och jag hoppas att biblioteken kommer att köpa in den.
Mattias böcker är varierande egenutgivna och utgivna på andra förlag. Det egna förlaget ger honom möjlighet att själv ge ut en bok som inte antas av större förlag men som hans provläsare ger en god feedback.
– Det som gör att en bok antas av ett av de större förlagen är att de kan hitta en tydlig målgrupp för just det manus man skickat in, och att de inte redan har andra manus på gång i sin utgivningslista, säger Mattias.
Med flera erfarenheter från båda sidorna av bokutgivning bekräftar Mattias bilden av fördelen med förlagsutgvining där någon annan tar hand om marknadsföring men påpekar att man i samma ögonblick förlorar den totala kontroll över ett verk som egenutgivning bevarar.
– Den riktigt stora fördelen med egenutgivning är att du kan förverkliga ditt eget bokprojekt även om du inte tror att det blir en stor ekonomisk framgång, säger Mattias. Det kan i stället bli en framgång i att din bok är bra, välskriven, originell, och blir uppskattad av ett antal läsare. Framgång kan mätas på olika sätt, och kvalitet är inte nödvändigtvis det som säljer mest.
Han är övertygad om att bristen på tid är skälet till att han själv inte säljer fler av sina egenutgivna alster även om han har flera kanaler han når ut genom via bland annat webben, Uppsalas boklådor, mässor, bokbord och kyrkliga butiker.
– Framgång som egenutgivare kräver hårt arbete och en bok som läsarna gillar. Jag skulle nog sälja mycket mer än jag gör om jag hade tid att resa runt mer, marknadsföra och föreläsa, säger Mattias. Men jag arbetar heltid och har familj. Jag är nöjd med att det ändå går så pass bra som det gör. Jag säljer även böckerna när jag föreläser, och medverkar vid SF-konferenser och gör författarbesök. De allra mest lyckade säljtillfällena är när man själv är med och berättar om skrivandet och signerar.
Marknadsföring är en mångbottnad process som inte bara påverkas av tid och engagemang. Han ser ett mönster i var och när vuxen- respektive barn- och ungdomslitteratur säljer bäst.
– Vuxenböcker, i alla fall min deckare, är lättare att sälja vid event då vuxna är med, säger Mattias. Inför jul är det en fördel att sälja barn och ungdomsböcker, eftersom föräldrarna letar efter julklappar. Och på SF-konferenser dit det kommer många barn, ska man så klart också ha lämpliga böcker. Det gäller att hela tiden vara målgruppsanpassad.
Mattias Lönnebos romaner:
Tagge och Snagge, (Verbum)
Örnsommar (Faun)
Amsalor och draken (Bombadil)
Kanariefågeln och fladdermusen (Pythia)
Den gråtande Madonnan på Monte Pino (Pythia)
Genom Skuggornas dal (Verbum)
Nattens Jägare (Pythia)
Innan lyktorna slocknar (Verbum)
Rött Kort (Pythia)
Drömfångarna (Pythia)